BLOGARCHIEF

woensdag 7 november 2018

Kraanvogelweekend KNNV - 2 november 2018 (deel 1)

Nadat we op de parkeerplaats van station Mariehoeve de koffers hebben ingeladen vertrekken we om 09.00u richting Diepholz. Omdat de route ca 325 km bedraagt, hebben we even over de Duitse grens een koffiestop ingelast. De afspraak is dat we ergens tussen 11.30 en 12.30u in Autohof Salzbergen aankomen om even bij te komen van de eerste kilometers. Bij toeval blijkt er een 12 persoonstafel te staan, dat komt goed uit want we zijn met z'n twaalven. Na koffie en soep vertrekken we om ca 12.30 naar Dümmer. Om ca 14.30 uur komen we aan. We zijn ietwat aan de vroege kant want de eigenaar en eigenaresse zijn nog onderweg. Zoals het een goed vogelaar betaamt gaat hij meteen op zoek naar vogels. Dümmerhotel Strandlust ligt aan de Dümmer See en vogels kijken ligt hier voor de hand. We zien de eerste Aalscholvers, Grote Zilverreigers en Grauwe Ganzen.Voor ons wandelen verschillende Witte Kwikstaarten.
En dan arriveren de eigenaar en zijn vrouw. Na een korte uiteenzetting over huisregels, tijden en maaltijden krijgen we de sleutels. Tot dusverre verloopt alles volgens plan. Nadat iedereen is bijgekomen van de 325 km gaan we natuurlijk nog even vogelen. We spreken af bij de Rehdener Geestmoor waar in de late namiddag groepen Kraanvogels aankomen op de overnachtingsplekken. We zien de eerste slierten overtrekkende Kraanvogels en voor diegenen die het geluid dat ze maken niet kennen is dit een onvergetelijk moment. In de schemering rijden we terug naar het hotel. Om 19.00 uur gaan we aan tafel. Daarna is het voor allen een vrij te besteden avond.

waargenomen:
Aalscholver, Blauwe Kiekendief, Blauwe Reiger, Buizerd, Ekster, Fazant, Fuut, Graspieper, Grauwe Gans, Grote Bonte Specht, Grote Zilverreiger, Houtduif, Huismus, Kauw, Kleine Zilverreiger, Kokmeeuw, Kolgans, Kraanvogel, Merel, Roodborst, Spreeuw, Vink, Witte Kwikstaart, Zwarte Kraai, Roek.

fotoverslag:

Vogelobservatietoren Rehdener Geestmoor.
 Rond deze tijd van het jaar weer veel bezoekers die op de Kraanvogels afkomen.
Rehdener Geestmoor

In de late namiddag arriveren de eerste groepen.
Schuw als ze zijn vliegen ze nooit recht over je heen.
Over een paar weken zijn ze al ver weg in het zuiden. (Frankrijk, Spanje)
De trek van de Kraanvogels blijft indruk maken.