BLOGARCHIEF







maandag 8 april 2024

De Nieuwe Driemanspolder Noord - 8 april 2024

Het is een schitterende ochtend. Rond 09.00 uur vertrek ik naar De Nieuwe Driemanspolder. Er zijn de afgelopen dagen veel leuke soorten op waarneming gemeld, dus waarom vandaag niet die kant uit. 

Nadat ik mijn auto op de parkeerplaats van Wilsveen heb geparkeerd, klauter ik het dijkje op richting de boerderij waar regelmatig steenuilen worden gezien. Al snel observeer ik een eerste kleine zilverreiger, een witgat en een bontbekplevier. Met dezelfde snelheid waarmee ze zijn gekomen zijn ze ook weer vertrokken. Een van de doelsoorten deze ochtend is de oeverzwaluw. Ik tel er ongeveer 15 die bij regelmaat aan de gaten van de wand hangen. Al gauw hoor ik een eerste blauwborst die ik snel in mijn telescoop kan zien. Als ik die kant uitloop zie ik 2 gele kwikstaarten naast mij landen. 

De rietgors en de rietzanger zijn deze ochtend vocaal behoorlijk actief. Ik ga verder op zoek naar zomertalingen en geoorde futen. Helaas kan ik ze niet vinden en als ik andere vogelaars vraag of zij ze hebben gezien, blijkt dat ook zij ze deze ochtend nog niet hebben gevonden. 

Regelmatig landen er kluten en grutto's. Het leuke van dit gebied is dat de vogels redelijk dichtbij zitten. Waarschijnlijk een van de redenen waarom er hier regelmatig vogelfotografen naar toe komen. Rond 14.00 uur vertrek ik weer richting huis. Het was een bijzonder geslaagde ochtend. Plan is om snel weer terug te komen. 

waargenomen: knobbelzwaan, grauwe gans, grote canadese gans, nijlgans, bergeend, krooneend, tafeleend, kuifeend, krakeend, slobeend, wilde eend, wintertaling, pijlstaart, patrijs (2), aalscholver, kleine zilverreiger, blauwe reiger, dodaars, fuut, ♂ bruine kiekendief, waterhoen, meerkoet,scholekster, kluut, bontbekplevier, kleine plevier, kievit, grutto, wulp, witgat, tureluur, kokmeeuw, zwartkopmeeuw, kleine mantelmeeuw, visdief,houtduif, veldleeuwerik, oeverzwaluw, boerenzwaluw, graspieper, gele kwikstaart, Engelse kwikstaart, witte kwikstaart, rouwkwikstaart, winterkoning, blauwborst, cetti's zanger, rietzanger, zwartkop, tjiftjaf, fitis, pimpelmees, koolmees, ekster, kauw, zwarte kraai, spreeuw, kneu, rietgors.

Krooneend (Netta rufina) / Red-crested Pochard
Krooneend (Netta rufina) / Red-crested Pochard
Krooneend (Netta rufina) / Red-crested Pochard
Krooneend (Netta rufina) / Red-crested Pochard
Meerkoet (Fulica atra) Eurasian Coot
Gele Kwikstaart (Motacilla flava)  / Blue-headed Wagtail
Gele Kwikstaart (Motacilla flava)  / Blue-headed Wagtail
Gele Kwikstaart (Motacilla flava)  / Blue-headed Wagtail
Oeverzwaluw (Riparia riparia) / Sand Martin
Oeverzwaluw (Riparia riparia) / Sand Martin
Oeverzwaluw (Riparia riparia) / Sand Martin
Oeverzwaluw (Riparia riparia) / Sand Martin
Oeverzwaluw (Riparia riparia) / Sand Martin
Blauwborst (Luscinia svecica) / Bluethroat
Kleine Plevier (Charadrius dubius) / Little Ringed Plover 
Kleine Plevier (Charadrius dubius) / Little Ringed PloverG
Grutto (Limosa limosa) / Black-tailed Godwit
Grutto (Limosa limosa) / Black-tailed Godwit
Kluut (Recurvirostra avosetta) / Pied Avocet
Kluut (Recurvirostra avosetta) / Pied Avocet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten